Tuesday, September 7, 2010

Whole Grain Spelt Pretzels

Gaby's Pretzels , made of 100 % whole grain spelt, are fabulous and a big hit in our family. I always double her recipe for 14 pretzels.







Ingredients:
720 g Spelt Flour ( fresh milled)
40 g Fresh Yeast
2 tsp Salt
400 g Water

1,5 TBS Baking Soda
1,5 l Water
Coarse Salt or Sesame Seeds

Method:
  • Place flour, yeast, salt and water into mixing bowl. Set dial to closed lid position and knead for 2-3 min. on Intervall speed
  • Divide dough in equal pieces, roll them in ropes about 50 cm long, which is thicker in the middle and form pretzels
  • Cover and let them rise for 30 min.
  • Bring water with baking soda in a small pot to boil. Place one Pretzel at a time into the simmering solution for 30 sec.
  • Place them on a baking sheet, sprinkel with salt or sesame and bake in the preheated oven at 200°C for 15 min.

Vollkorn-Dinkel-Brezeln

Gaby's Dinkelbrezeln sind auch bei uns seit Jahren sehr beliebt. Damit sich der Aufwand lohnt, setz ich den Teig fuer ca. 14 Brezeln immer doppelt an.

Zutaten:
720 g Dinkel, frisch gemahlen
40 g frische Hefe
2 TL Salz
400 g Wasser

1,5 EL Natron
1,5 l Wasser
Grobes Meersalz oder Sesam

Zubereitung:
  • Dinkel, Wasser, Salz und Hefe in den Mixtopf geben und 2 Min kneten
  • Den Teig in gleichgrosse Stuecke teilen. In ca. 50cm lange Rollen formen, die in der Mitte etwas dicker sind und Brezeln formen
  • Abgedeckt ca 30 Min. ruhen lassen
  • Natron und Wasser aufkochen. Eine Brezel nach der anderen fuer 30 Sek. in die simmernde Fluessigkeit legen
  • Mit dem Schaumloeffel herausnehmen und abgetropft aufs Backblech legen
  • Im vorgeheizten Backofen bei 200°C ca. 15 Min. backen












1 comment: